Olen alle 30-vuotias, täyspäiväisesti työelämässä ja asuntovelkainen. Tienaan ehkä himpun verran vähemmän kuin palkansaajat keskimäärin.

Pari päivää sitten kävin ystäväni kanssa kahvilla ja sain ajatuksen tästä blogista. Ystäväni on opiskelija ja hänellä ei tunnu koskaan olevan rahasta pulaa, vaikka opintotuella ja kesätyöansioilla elelee. Mullahan jo entisenä opiskelijana pitäisi olla ihan kamalasti rahaa, mutta kun ei vaan tunnu olevan. Tosi monet matkustelee opiskeluaikana, kulkee trendikkäissä vaatteissa, ostaa joka viikonloppuista baarireissua varten aina uuden "baaripaidan" jne. Kun vielä olin itsekin opiskelija, ajattelin aina melkein kaikesta että "sitten kun olen töissä". Kävin opiskeluaikanakin kyllä töissä kesät ja pari iltaa viikossa talvisin. Silloin mun elintaso ei ollut omasta mielestä surkea ollenkaan. Eikä se sitä ole vieläkään, mutta eipä ole sitä "sitten kun..." parannustakaan näkynyt. Tai sitten en ole sitä vaan tiedostanut.

Tämän blogin ajatuksena on seurata tavallisen lapsettoman työssäkäyvän rahankulutusta, niin että voin jossain vaiheessa ehkä itsekin tajuta, mihin se kaikki raha katoaa. Sitten kun olen sen sisäistänyt, pystyn ehkä säästämään sen verran että pääsen nautiskelmaan Turks & Caicosin saarille.

 

Mitä tänään ostin?

Lounas työpaikkaruokalassa 5 euroa.

2 pizzaa Kotipizzasta 17,60 euroa.